Hoaxes‎ > ‎

HOAX: Icoon benzinepomp toont brandstofslang aan dezelfde kant als tankdop

De Hoax-Wijzer | 14/10/2014 | Update: 13/01/2015



Reeds geruime tijd circuleert er op het internet een zogenaamde handige tip om te weten aan welke kant van je wagen de tankdop zit. Dit zou namelijk af te leiden zijn van het benzinepomp-icoontje op het dashboard, waarbij de afgebeelde brandstofslang aan dezelfde kant zou staan als de tankdop. Dit is echter niet het geval; er bestaat geen regel van zulke aard die voor alle wagens van alle merken van toepassing is. Tegenwoordig wordt er bij recente wagens wel vaker een pijltje naast het icoon afgebeeld, om zo aan te geven aan welke kant de tankdop zich bevindt.


HET BENZINEPOMP-ICOONTJE

Het verhaal circuleert reeds sinds 2007 op het internet, vaak in het Engels maar soms ook op Nederlandstalige websites. Op 13 januari 2014 werd de bewering ook nog verkondigd in een artikel van Het Belang van Limburg. Het wordt vaak verspreid als een handige tip die door slechts weinig mensen geweten zou zijn omdat de verkopers er niemand attent op maken of het zelf ook niet weten. Hoewel de meeste bestuurders sowieso al wel weten aan welke kant ze moeten tanken, zou dit weetje bijzonder handig kunnen zijn in het geval van bv. een vervangwagen of een huurauto. Zo zou de bestuurder in één oogopslag kunnen weten aan welke kant van de benzinepomp hij moet gaan staan als hij het benzinestation op rijdt.

In de meeste versies wordt er beweerd dat de brandstofslang van het benzinepomp-icoontje op het dashboard aan dezelfde kant wordt afgebeeld als de kant waar de tankdop van de wagen zit. Sommige versies draaien het echter om, en stellen dat de tankdop links zit als de slang op het icoontje rechts staat afgebeeld. Op zich zou de tweede versie logischer lijken: er staat immers een benzinepomp afgebeeld en niet je eigen wagen. Als de tankdop aan je linkerkant zit, kan je immers best een pomp kiezen waarvan de brandstofslang zich aan de rechterkant bevindt, en dus zou het ook aan de rechterkant moeten worden afgebeeld op het benzinepomp-icoontje.





GEEN BETROUWBARE METHODE

Geen van beide versies zijn juist: er bestaat immers geen algemene regel waarbij het icoontje moet aanduiden aan welke kant de tankdop zit. De oorspronkelijke auteur van het hoax-verhaal had wellicht het geluk dat de brandstofslang op zijn icoontje aan dezelfde kant stond afgebeeld als waar zijn tankdop zich bevond, waardoor hij concludeerde dat dit voor alle wagens het geval moest zijn. Het is dus goed mogelijk dat deze tip voor jouw wagen juist blijkt te zijn, maar bij een wagen van een ander merk en/of model dan weer niet. Aangezien er slechts twee mogelijkheden zijn, namelijk links of rechts (sommige wagens hebben de tankdop achteraan, maar die modellen komen slechts uitzonderlijk voor), heb je dus 50% kans dat het juist is - en eveneens 50% kans dat het fout is. Kortom, het is aldus geen betrouwbare methode om snel te weten aan welke kant de tankdop zit; indien het juist is dan berust dit op louter toeval en niet op een opzettelijke beslissing van de fabrikant.

Bij recente modellen is de kans groter dat het icoon wél aangeeft aan welke kant de tankdop zit. Ook in dat geval is de kant van de brandstofslang op het icoontje geen indicator, maar wel een pijltje dat links of rechts ervan afgebeeld staat. Het is dus mogelijk dat het pijltje aan dezelfde kant van de brandstofslang staat, of net aan de andere kant (ongeacht of de tankdop nu links of rechts is). In de voorbeeldfoto hiernaast staat het pijltje links, en de slang rechts.

Als dit bij jouw wagen niet het geval is, zit er niets anders op dan te onthouden aan welke kant van de benzinepomp je moet gaan staan bij je volgende tankbeurt. Het is wel opmerkelijk dat een zoektocht tussen dashboard-foto's op het internet aantoont dat het icoontje de brandstofslang in de meeste gevallen aan de rechterkant afbeeldt. De circulerende "handige tip" is dan ook totaal nutteloos.


LINKS OF RECHTS TANKEN?

Het mag duidelijk zijn dat autofabrikanten van verschillende merken nooit eenduidige afspraken hebben gemaakt over zaken zoals aan welke kant de brandstoftank en de dop worden geplaatst. Dit resulteert dan vanzelfsprekend in wagens met een tankdop links, en andere wagens met een tankdop rechts (of in uitzonderlijke gevallen zelfs achteraan). Hoewel zo'n eenduidigheid zulk probleem zou kunnen oplossen, blijft dan wel de vraag voor welk van de twee kanten men zou moeten kiezen.

Een tankdop aan de passagierskant heeft op zich wel voordelen. Bij het tankstation heb je dan meer plaats om uit te stappen (je stapt dan immers niet uit aan de kant waar de pomp staat, wat in de meeste gevallen handiger is). Indien je op de snelweg zonder benzine zou vallen en er moet handmatig worden bijgetankt, sta je op dat moment ook niet vlak naast het voorbijgaand verkeer, maar wel aan de andere kant van je wagen. De pechstrook van een snelweg bevindt zich in bijna alle gevallen immers steeds aan de rechterkant, dus is het veiliger om zelf ook aan de rechterkant van je auto te staan.

Hoewel dit als een ideale oplossing klinkt, zouden er ook in dat geval vooralsnog wagens moeten worden geproduceerd met een tankdop aan de linkerkant. De voordelen van een tankdop aan de rechterkant gaan immers verloren in landen waar men links rijdt, zoals in het Verenigd Koninkrijk en Ierland, Cyprus, Kenia, Zuid-Afrika, Hong Kong, India, Maleisië, Nepal, Japan, Thailand, Indonesië, Singapore, Australië en Nieuw-Zeeland, en nog een 60-tal andere landen. Het zou in dat geval logisch zijn dat wagens geproduceerd in die landen (zoals bv. Japan) de tankdop links hebben staan. Indien deze wagens dan worden geëxporteerd naar Europa of naar de Verenigde Staten, ontstaat ook daar opnieuw een mengelmoes van tankdoppen aan de linker- of rechterkant, waardoor het probleem dus nog niet helemaal is opgelost.

Op discussieforums werd in het verleden reeds gespeculeerd dat wagens van Engelse of Japanse makelij hun tankdop aan de linkerkant hebben, en de wagens van Europese en Amerikaanse makelij aan de rechterkant. Hoewel dit op zich inderdaad logisch klinkt, bleek uit de vele reacties hierop dat ook deze regel lang niet altijd juist is. De voorgenoemde voordelen van de tankdop aan de passagierskant zouden wel grotendeels behouden blijven, indien de tankdop aan de achterkant van de wagen wordt geplaatst. Het ziet er echter niet naar uit dat de meeste autofabrikanten plannen hebben in die richting.