Hoaxes‎ > ‎

HOAX: Truc om 500 euro per dag te pinnen zonder kaart

De Hoax-Wijzer | 25/01/2016 | Update: --



Sinds midden januari 2016 circuleert een videolink op sociale media, waarvan de titel beweert dat je via een welbepaalde truc 500 euro per dag van een bankautomaat zou kunnen afhalen zonder je bankkaart. Het betreft hier een neplink die je eerst moet delen vooraleer je de vermeende video zou kunnen bekijken. De video bestaat echter helemaal niet, en de link verwijst naar een website die persoonlijke gegevens probeert te verzamelen voor reclamedoeleinden.

De circulerende link luidt als volgt:


NIEUWS - Hoe kun je tot 500 euro per dag pinnen zonder kaart met deze eenvoudige truc


Midden januari 2016 begon een link te circuleren op sociale media zoals Facebook en Twitter, met een titel waarin wordt aangegeven dat er een eenvoudige truc zou bestaan om tot 500 euro per dag af te halen van de bankautomaat zonder dat je je bankkaart zou moeten gebruiken. De bijhorende video wordt geacht meer uitleg te geven hierover, en verwijst naar de website "24newsnow.xyz". Het betreft hier een hoax: er is geen truc om zonder bankkaart zomaar even 500 euro per dag af te halen, en de video bestaat helemaal niet. Dit is een variant op de hoax waarin werd beweerd dat de Nederlandse overheid je 2500 € verschuldigd is.

Wanneer je klikt op de link, kom je terecht op een website die identiek lijkt aan een pagina op Facebook, inclusief 586.478 vind-ik-leuks en een aantal mensen die er (uitsluitend positief) op gereageerd hebben. Het bericht en alle reacties zijn echter nep: je kan op geen enkele naam of link klikken, behalve op de vermeende video zelf. Wanneer je op de video klikt, wordt er echter eerst gevraagd om de link te delen vooraleer je verder kan gaan. Deze methode zorgt ervoor dat de neplink snel en grootschalig verspreid wordt op sociale media zoals Facebook.

De neplink ziet er als volgt uit:



Eenmaal je de neplink gedeeld hebt, krijg je helemaal geen video te zien maar word je doorgestuurd naar een andere website op dailymedia.com. Hierop verschijnt het bericht (weerom met het uitzicht van een pagina op Facebook) dat je kans maakt om een "exclusieve prijs van de sponsors" te winnen. Je moet dan vervolgens enkele vragen beantwoorden. Dit ziet er uit als volgt:


Gefeliciteerd, u bent de gelukkige winnaar van vandaag!

Elke Woensdag, selecteren we willekeurig één gelukkige gebruiker om een exclusieve prijs van onze sponsors te ontvangen.

Vul onze 1 minuut durende enquête in en als beloning kunt u 1 van 3 geschenken claimen omdat u een trouw Facebook-lid bent.

Opmerking: Deze prijzen kunnen er op elk moment worden afgehaald, dus handel snel.

4 minutes and 50 seconds om een van de onderstaande prijzen te selecteren voordat uw plek aan iemand anders wordt gegeven

Vraag 1 van 3: Hoe tevreden bent u over de downloadsnelheid van uw telefoon?

Zeer tevreden
Tevreden
Geen mening
Niet tevreden

Nadat je een drietal onbenullige vragen hebt beantwoord, krijg je de optie om een geschenk te kiezen: een "iPhone 6", "New Playstation 4" of "128GB iPad Air 2", al schijnt enkel de eerste optie beschikbaar te zijn. Wanneer je daarop klikt, krijg je de melding dat jouw iPhone 6 "gereserveerd is" en word je doorgestuurd naar alweer een andere website.

In de volgende stap kom je dan terecht op websites zoals producttest-actie2016.com. Het is hier de bedoeling om je in te schrijven of een account aan te maken, met het oog op het verzamelen van contactgegevens voor reclamedoeleinden. Je moet bij je inschrijving immers akkoord gaan om reclame te ontvangen van hun "sponsors", namelijk Bofrost, Daily-Shopp, Groupdeal, kortingvandedag.be, 6deals, Provea, DealDonkey, Het Laatste Nieuws, Voordeelvanger, 99aanbiedingen.be, Webvoordelen, Outspot, AdviceMe SRL, Gratis.be, Wedstrijden.be, Travelbird, Buddymail, Biedmee.be, Bonotour BE, Dealdigger, Kleineadvies.com, Editions Atlas, Direct-deals, Pierre Ricaud, Test Aankoop, Future Prime en snelledeals.be. Zulke websites worden vaak ondersteund door bedrijven zoals "First Impressions", "Sendt Online Marketing" e.d.m. Dit zijn legitieme bedrijven die legitieme werkwijzen gebruiken, maar dat betekent niet dat het een goed idee is ze te vertrouwen. In dit geval gaat het om het dubieuze bedrijf Mons Management in Bulgarije, waarvan het niet de eerste keer is dat ze zulke vermeende "acties" doen.

In het verleden hebben we de diensten van zo'n website al eens uitgetest. Drie weken later hadden we reeds op 78 reclame-emails ontvangen, wat neerkomt op gemiddeld zo'n 25 à 26 e-mails per week, oftewel zo'n 4 per dag. Na een tijdje is het wel vanzelf verminderd tot gemiddeld 1 per dag. Eén e-mail hebben we echter nooit ontvangen: degene die ons liet weten of we nu al dan niet de winactie hadden gewonnen. Dit is in principe allemaal volledig legaal, want je hebt bij je inschrijving immers aangevinkt dat je akkoord gaat met de voorwaarden, m.a.w. dat je zal worden overstelpt met reclameberichten en -aanbiedingen allerhande. Opmerkelijk is dat ook bekende bedrijven en organisaties bereid zijn om gebruik te maken van zulke kanalen om hun reclame te verspreiden, zoals Travelbird, Unicef, Greenpeace, Test Aankoop, Bofrost, Het Laatste Nieuws, enz... (zie screenshots hieronder)

Al bij al is het duidelijk dat de oorspronkelijk beloofde video niet bestaat, en dat je helemaal geen 500 euro kan pinnen zonder bankkaart. Het gaat hier slechts om een clickbait-methode om je zo door te sturen naar andere, relatief dubieuze websites en je te overtuigen daar je contactgegevens op te geven in de hoop dat je een dure prijs zal winnen. Uiteindelijk win je natuurlijk helemaal geen iPhones of andere dergelijke dure zaken. Wanneer er wordt gevraagd om een bericht of link eerst te delen voordat je het kan bekijken, gaat het bij voorbaat altijd om een hoax. Wat betreft websites van bedrijven die vragen naar je contactgegevens, geven we graag volgend advies mee:

- Neem niet deel aan wedstrijden waar je akkoord moet gaan om te worden overstelpt met reclame, en overweeg minstens of de kleine kans om die prijs te winnen opweegt t.o.v. de hoeveelheid reclame en aanbiedingen waarmee je zal worden lastig gevallen

- Heb je al deelgenomen, haal de gedeelde post(s) terug weg van je tijdlijn en/of probeer je zoveel mogelijk uit te schrijven uit de reclameberichten die je ontvangt

- Denk eens na of je ethisch gezien wel wil worden geassocieerd met bedrijven en organisaties die gebruik maken van zulke opdringerige reclamemethoden